9708
1397/8/5 شنبه در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه صورت پذیرفت؛ جلسه تحلیل و بررسی رمان «بینوایان» اثر «ویکتور هوگو» با حضور اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش آموزان، جلسه تحلیل و بررسی رمان «بینوایان» اثر «ویکتور هوگو» روز پنجشنبه 3 آبان ماه در کتابخانه امیرکبیر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، با حضور رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و مدرس دانشگاه، نادرامیری، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، توران محمدی، پژوهشگر و دکترای ادبیات فارسی، دانشجویان و دانش آموزان، جلسه تحلیل و بررسی رمان «بینوایان» اثر «ویکتور هوگو» روز پنجشنبه 3 آبان ماه راس ساعت 10 صبح در محل سالن جلسات کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.

توران محمدی، پژوهشگر و دکتری ادبیات فارسی، در ابتدای جلسه گفت: کتاب بینوایان یکی از آثار بزرگ و ارزشمند ویکتور هوگو، شاعر و نویسنده پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بود. این نویسنده فرانسوی شهرت جهانی دارد بطوریکه با اینکه بیش از ۱.۵ قرن از تالیف آثارش میگذرد اما هنوز در اکثر کتابخانه های جهان آثار او به وفور یافت می شود. آثار او به بسیاری از اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج در زمان خویش اشاره کرده و بازگوکننده تاریخ معاصر فرانسه است.

محمدی کتاب بینوایان را یک اثر روانشناسی، جامع شناسی، فلسفی، تاریخی و داستانی معرفی کرد که خواندن آنرا به همه پیشنهاد کرد.

رضاکریمی، معاون اداره کل کتابخانه های عمومی و مدرس دانشگاه، گفت: بینوایان در یک معنا با ژان وال ژان شروع و خاتمه می باید اما در معنایی دیگر با اسقف شروع می شود و با اسقف به پایان می رسد. داستان بر اساس اعتقاد کلی مسیحیت کاتولیکی مبنی بر بخشش شروع می شود و این روح مسیحی تا پایان در اثر وجود دارد بدون اینکه حضور اسقف ادامه پیدا کند. هر چند برخی معتقدند که پایان اثر نشانه مسیحیت پروتستانی است اما هوگو چندان در بند بیان نظریات فرَق نبوده است.

کریمی ادامه داد: جدال قانون و انعطاف در فیلم به چشم می خورد. این جدال مهم ترین خط داستانی است که رمانتی سیسم را تبلیغ می کند. بینوایان دو ضدقهرمان دارد: تناردیه و ژاور. اما ژاور کاملا سیاه نیست. ژاور تمام عمرش را صرف وفاداری به قانون کرده است و حتی قانون را علیه خودش هم اجرا می کند! به خاطر همین خودکشی می کند.

کریمی افزود: فانتین دو بار سقوط می کند. او به خاطر فقر و حمایت از کوزت سقوط می کند اما در ابتدا نه به خاطر فقر که به خاطر سودای خام عشقی نافرجام به سقوط کشیده می شود. اما او دیگر قرار نیست مریم مجدلیه باشد تا از خدا بخواهد او را ببخشد.

وی در پایان گفت: به طور کلی، شخصیتهای ژان وال ژان، اسقف، بازرس ژاور، تناردیه فانتین و کوزت، به ترتیب از از شخصیتهای قابل تأمل داستان هستند و کوزت از همه کمتر حرفی برای گفتن دارد! کوزت نماد رنج و بدبختی است که به خوشبختی می رسد. این موضوعی تکراری برای مردم فقیر است که در داستان های عامه پسند بیان می شود. اما ژان وال ژان فقیری است که دچار تحول روحی می شود و با وجود تغییر در زندگی همچنان با تقدیر دست و پنجه نرم می کند.

نادرامیری، عضو هیئت علمی دانشگاه رازی گفت: سه ضلع اصلی داستان ژان والژان، ژاور و اسقف هستند. وی گفت ویکتور هوگو مبدع نظریه رمانتی سیسم است که در بینوایان هم این موضوع را نشان داده است اما رئالیست ها در نقد این نظریه معتقدند که رمانتیک ها به بیان عوامل بیرونی که سبب شکل گیری شخصیت و عمل کاراکترها در داستان می شود نمی پردازند.

وی ادامه داد: در مورد بینوایان نمی توان اظهار نظرسیاسی کرد چون این اثر درمورد انقلاب فرانسه نیست بلکه در مورد فقر است.

این استاد دانشگاه گفت: هوگو به مذهب خاصی اعتقاد نداشت و به جای شخصیت معنوی اسقف هر شخصیت خاص دیگری از مذاهب دیگر را هم می توان قرار داد که موجب تحول ژان والژان می شود.

در ادامه کوروش باباجانی کارشناس فرهنگی اداره کتابخانه های عمومی استان، کتاب بینوایان را رمانی تاریخی، روانشناسانه، اجتماعی و عاشقانه که در سال 1862 توسط ویکتور هوگو نویسنده بزرگ فرانسوی خلق شده است، معرفی کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ویکتور هوگو 17 سال از زندگی خود را صرف تالیف این کتاب کرده است، گفت: کتاب بینوایان دارای ظرفیت های فراوانی است که می توان از آن برای همه سنسن از قبیل کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال اقتباس گرفت و به همین جهت تا کنون محتواهای زیادی از قبیل فیلم، کارتون و کتاب تهیه شده است.

وی در پایان به جمله ای که در پشت جلد کتاب ترجمه شده بینوایان آمده بود اشاره داشت و گفت مترجم کتاب را چنین توصیف میکند: «اخلاق، فضیلت، پستی، ستم، رویدادهای تاریخی؛ با ژرف‌اندیشی بررسی می‌شود و تناردیه، فانتین، ماریوس و دیگر قهرمانان کتاب با نظم ویژه‌ای در برابر هم قرار می‌گیرند و اثر جاودانه‌ای می‌آفرینند. اگرچه بینوایان از عشق‌های خیال‌انگیز سرشار است، اما جلوه واقع‌بینانه زندگی مردم معاصر ویکتور هوگو در آن، کاملا دیده می‌شود.»

در ادامه هریک از حاضرین نقطه نظرات خود را در مورد کتاب بیان کرده و به بحث و تبادل نظر در مورد کتاب پرداختند.
 
تعداد بازديد اين صفحه: 347